Jaarverslag kwaliteitstoezicht WMO

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Om de kwaliteit van Wmo voorzieningen te waarborgen wordt getoetst of aanbieders voldoen aan de wettelijke en gemeentelijke kwaliteitseisen. De Wmo schrijft voor dat gemeenten een toezichthoudend ambtenaar aanwijzen. GGD Fryslan voert het kwaliteitstoezicht en het calamiteitenonderzoek uit voor de gemeente. Hieronder leest u de algemene conclusie van het jaarverslag toezicht Wmo 2024 van GGD Fryslan. Het volledige verslag kunt u via een formulier opvragen.

Algemene conclusie

In 2024 heeft de toezichthouder zes voorzieningen/aanbieders bezocht waar kwaliteitsonderzoeken zijn uitgevoerd. Er is één vervolgonderzoek uitgevoerd bij een zorgaanbieder die bij een eerder onderzoek niet voldeed aan de wettelijke bepalingen. Er is één calamiteitenonderzoek uitgevoerd.

De beschikbare data vanuit deze onderzoeken zijn te beperkt om er conclusies uit te trekken. De onderzoeken varieerden bovendien onderling sterk van elkaar; qua verschillende vormen van ondersteuning en qua grootte van de aanbieders.

Over het algemeen wordt goede kwalitatieve ondersteuning geboden en krijgen de inwoners van de gemeente De Fryske Marren passende ondersteuning. Twee van de zes zorgaanbieders, waar proactief kwaliteitsonderzoeken zijn uitgevoerd, moesten een verbeterplan aanleveren. De zorgaanbieder waar het vervolgonderzoek uitgevoerd is had niet alle punten uit het verbeterplan uitgevoerd of geïmplementeerd. Daarmee voldeed deze niet aan de wettelijke bepalingen.

De houding van de aanbieders tijdens de onderzoeken in coöperatief te noemen. Zorgaanbieders wilden veelal verbetermaatregelen treffen om hun kwaliteit te verbeteren en eerder vastgestelde tekortkomingen op te heffen. De medewerkers van alle aanbieders zijn over het algemeen zeer betrokken bij de cliënten. Ze zijn goed op de hoogte van de behoeften van de doelgroep, waardoor cliënten passende begeleiding en/of ondersteuning krijgen aangeboden.

De aanbieders hebben teruggegeven dat de contacten met de gemeente De Fryske Marren (m.n. het sociaal wijkteam) naar tevredenheid verlopen. Er is een duidelijke procedure en er zijn korte lijnen.

Maar ook cliënten zijn (over het algemeen) tevreden over de geboden hulp. Alle onderzochte aanbieders hebben clienttevredenheidsonderzoeken laten uitvoeren en sommige aanbieders hebben een cliëntenraad.

Aanbieders dienen op grond van artikel 3.4 Wmo 2015 calamiteiten en geweldincidenten te melden aan de toezichthouder. In 2024 is er één calamiteitenmelding binnengekomen bij gemeente De Fryske Marren over mogelijke tekortschietende kwaliteit van zorg.

In de gesprekken met de aanbieders is gebleken dat het beleid maken rondom de meldplicht incidenten en calamiteiten Wmo en het implementeren hiervan (zorgen dat medewerkers inderdaad goed weten wat ze moeten melden en waar) nog aandacht behoeft.

In de gesprekken met de zorgzorgaanbieders in 2024 is gebleken dat onderstaande aspecten mede een rol spelen bij het niet melden:

  • onbekendheid met wat er na een melding gaat gebeuren.
  • onduidelijkheid over wat een calamiteit is.

Ontvang het gehele verslag in uw mailbox

Vul uw e-mailadres in en u ontvangt binnen een paar minuten het jaarverslag in pdf formaat.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.