Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Dit kan tijdens onze reguliere openingstijden. Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste landen binnen Europa reizen.

Vernieuwde identiteitskaart

Let op! Vraagt u vanaf 1 januari 2021 een Nederlandse identiteitskaart aan? Dan ontvangt u een identiteitskaart met een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Meenemen

  • alle reisdocumenten die in uw bezit zijn, ook als deze verlopen zijn;
  • als u geen oud (verlopen) reisdocument hebt, dan moet u de identiteit aan de hand van andere bewijsstukken aantonen;
  • één pasfoto die voldoet aan de eisen en niet ouder dan 6 maanden is (de fotograaf kent de eisen).

Jonger dan 12 jaar? Dan moet altijd een ouder of gezaghouder mee naar het gemeentehuis of servicepunt. Als de andere ouder of gezaghouder niet zelf meekomt, moet u van hem of haar een schriftelijke toestemming met een kopie van een identiteitsbewijs meenemen. Minderjarigen van twaalf jaar of ouder kunnen zelf een identiteitskaart aanvragen.

Kosten identiteitskaart

De identiteitskaart moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.

Product2021Vanaf 2 augustusGeldigheid
Identiteitskaart tot en met 17 jaar  € 30,70€ 36,455 jaar
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 58,30 € 67,5510 jaar
Toeslag spoedaanvraag  € 49,85 € 50,90 

Afhalen

Na een week kunt u uw identiteitskaart persoonlijk afhalen. Geeft u uw mobiele telefoonnummer of e-mailadres door bij de aanvraag, dan ontvangt u een sms of e-mail als de identiteitskaart klaar ligt.

Spoedaanvraag

Als u voor 15.30 uur de aanvraag indient, kunt u de ID-kaart meestal de volgende werkdag afhalen. Komt u na 15.30 uur, dan is uw kaart in principe na twee werkdagen klaar. Voor de spoedprocedure betaalt u extra. Moet u vandaag op reis en heeft u geen reisdocument? Op de website van de Koninklijke Marechaussee leest u hier meer over.

Gratis ID-kaart minderjarige kinderen minima

Kinderen jonger dan 18 jaar, waarvan de ouders/verzorgers onder de minima vallen, kunnen een gratis identiteitskaart aanvragen. Meer informatie over het aanvragen van een gratis ID-kaart op de pagina gratis ID-kaart minderjarige kinderen minima.

Reizen met een minderjarig kind naar het buitenland

Reist u alleen met uw minderjarige kind (tot 18 jaar) of reist een andere volwassene met uw minderjarige kind? Dan moet aangetoond kunnen worden dat er toestemming is van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden aangemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering. Voorkom lang wachten bij de douane en vul vooraf het toestemmingsformulier in. Het toestemmingsformulier is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels. Als uw kind reist met beide ouders die het ouderlijk gezag hebben, dan is het formulier niet nodig. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer informatie over reizen met kinderen.

Identiteitskaart kwijtgeraakt of gestolen?

Geef dit zo snel mogelijk online aan ons door. U hoeft geen aangifte bij de politie meer te doen. De vermissing wordt (inter)nationaal geregistreerd, zodat misbruik van uw document wordt voorkomen. Een nieuw paspoort of identiteitskaart moet u persoonlijk aanvragen.

Vermissing doorgeven

Ook kunt u de verklaring van vermissing op het gemeentehuis of bij een van onze servicepunten doorgeven. U kunt dan meteen een nieuw reisdocument aanvragen. De gemeente neemt de melding en de aanvraag direct in behandeling.

Als er sprake is van een strafbaar feit (zoals diefstal, overval of zakkenrollerij) is het verstandig hiervan aangifte te doen bij de politie. Meer informatie leest u op de website van de rijksoverheid.

Bent u uw identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland?

Doe dan meteen aangifte bij de plaatselijke politie. De politie maakt een proces-verbaal op. Vraag om een bewijs daarvan. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. Daarop reist u terug naar Nederland. Met het buitenlandse proces-verbaal en het nooddocument kunt u bij de gemeente een nieuw reisdocument aanvragen. Meer informatie leest u op de website van de rijksoverheid.

Raakt u het identiteitsbewijs in het weekend of op een feestdag kwijt en is er geen gemeenteloket open?

Dan gaat u naar de politie, die een aantekening van de vermissing maakt. U moet daarna alsnog naar de gemeente om de vermissing te melden en een nieuw document aan te vragen. Let op: als het gaat om een buitenlands identiteitsbewijs of een verblijfsdocument, dan geldt deze werkwijze niet.

Bent u naast uw identiteitskaart (of paspoort) nog andere voorwerpen kwijt?

Kijkt u dan op de website verloren of gevonden of er iets gevonden is. Op deze website kunt u ook melding maken van het verlies.