Veel gestelde vragen: op afspraak

Langskomen op afspraak bij burgerzaken

Heeft u vragen over het langskomen op afspraak bij burgerzaken? Bekijk dan de onderstaande lijst met vragen en antwoorden.

Ik heb gehoord/gelezen dat gemeente De Fryske Marren op afspraak werkt. Wat houdt dat in?
Vanaf 4 december maakt u bij burgerzaken inderdaad een afspraak. Heeft u bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of uittreksel nodig of wilt u aangifte doen van geboorte? Dan maakt u hiervoor eerst een afspraak.

Hoe maak ik een afspraak?
Een afspraak maakt u via de website www.defryskemarren.nl/afspraak-maken ,
telefoon 14 05 14, aanmeldzuil in Joure of persoonlijk in het gemeentehuis en op de servicepunten Balk en Lemmer.

Ik heb een afspraak gemaakt. Hoe gaat het nu verder?U ontvangt per mail of SMS een bevestiging van de afspraak. De bericht bevat een aanmeldcode en een QR-code. U ontvangt per mail een ontvangstbevestiging. U ontvangt SMS twee uur voorafgaand aan de afspraak. Het is handig als uw telefoon meeneemt naar de afspraak. Zo kunt u de aanmeldcode en QR-code tonen.

Ik heb een afspraak in het gemeentehuis in Joure
U meldt uzelf aan bij de aanmeldzuil. U vult de aanmeldcode in of scant de QR-code. Zo weet de medewerker dat u aanwezig bent. U wordt opgeroepen voor uw afspraak. U vindt uw aanmeldcode in de ontvangstbevestiging en SMS. De QR-code vindt u in uw mail.

Ik heb een afspraak op het servicepunt Balk of Lemmer
Neem dan plaats in de wachtruimte. U wordt opgeroepen voor uw afspraak door de medewerker.

Ik ben mijn telefoon vergeten
Vraag een medewerker van de receptie of extra balie om u te helpen.

Ik heb geen afspraak gemaakt

Het kan voorkomen dat u vergeten bent om een afspraak te maken of u vindt het niet makkelijk om een afspraak te maken. U hebt dan nog de volgende mogelijkheden:

U kunt via de aanmeldzuil in Joure kijken wanneer u aan de beurt bent.
U kunt naar de receptie in Joure of de extra balie in Balk en Lemmer om te kijken wanneer u aan de beurt bent.

Het kan wel zo zijn dat u wat langer moet wachten wanneer u geen afspraak heeft gemaakt.
We streven ernaar om u zo snel mogelijk te helpen. Het kan voorkomen dat we volgepland zijn. U komt dan later terug op het geplande tijdstip voor uw afspraak bij burgerzaken.

Ik heb geen e-mail, computer of internet
U kunt ook telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer 14 05 14.

Daarnaast kunt u tijdens openingstijden in het gemeentehuis en op de servicepunten Balk en Lemmer een afspraak plannen. Er is een medewerker aanwezig die u kan helpen met het maken van een afspraak.

Ik heb ook geen telefoon
Geen zorg. U heeft dan nog de volgende mogelijkheden:

U kunt via de aanmeldzuil in Joure kijken wanneer u aan de beurt bent.
U kunt naar de receptie in Joure of de extra balie in Balk en Lemmer om te kijken wanneer u aan de beurt bent.

Waarom werkt de gemeente op afspraak bij burgerzaken?
Allereerst, we hebben te maken met een krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast verwachten we vanaf 2024 een grote stijging in het aantal aanvragen voor paspoorten en rijbewijzen. In 2014 is de geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten verlengd van vijf jaar naar tien jaar. Zo kunnen we de aanvragen beter spreiden en lange wachttijden voorkomen.
Tot slot zorgt digitalisering ervoor dat de eenvoudige vragen snel kunnen worden afgehandeld. Hierdoor blijven de complexere vragen over. Hierbij hoort vaak een langere tijd per afspraak.

Voordelen van werken op afspraak
We willen u het liefst in één keer zo goed mogelijk helpen. Alle voordelen van werken op afspraak op een rijtje:

U wordt efficiënter geholpen, omdat we weten met welke vraag u naar ons toe komt;
U weet van tevoren hoelang een afspraak duurt;
U wordt eraan herinnerd welke documenten u moet meenemen voor de afspraak;
U heeft minimale wachttijd, omdat u een afspraak heeft.

Ik wil mijn aangevraagde paspoort, identiteitskaart of rijbewijs afhalen, moet ik dan toch een afspraak maken?
Ja, voor het afhalen van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs moet u ook een afspraak maken.

Als u een afspraak maakt, dan weet u waar u aan toe bent. De tijdsindeling is dan van tevoren bekend. U weet ook of u nog aanvullende documenten mee moet nemen voor uw bezoek aan de gemeente.

Ik kan alleen op de avond langskomen. Moet ik dan ook een afspraak maken?
Ja, ook op maandagavond in Joure, woensdagavond in Balk en vrijdagavond in Lemmer moet een afspraak gemaakt worden.
Ja, ook op maandagavond in Joure, woensdagavond in Balk en vrijdagavond in Lemmer moet een afspraak gemaakt worden.

Als ik voor verschillende zaken naar burgerzaken kom, moet ik dan ook meerdere afspraken inplannen?
Ja, voor ieder product of aanvraag plant u een aparte afspraak in. Zo hebben wij steeds voldoende tijd om uw aanvraag in behandeling te nemen.

Moet ik ook een afspraak maken voor het doen van geboorteaangifte van een kind?
Ja, voor geboorteaangifte plant u een afspraak in. U moet daarbij rekening houden met de wettelijke termijn voor geboorteaangifte.

Wanneer het niet mogelijk is om binnen deze periode uw afspraak digitaal te plannen, neem dan telefonisch contact (14 05 14) met ons op. Wij maken dan een afspraak met u zodat de geboorteaangifte binnen de wettelijke termijn gebeurt.
U kunt ook naar de extra balie gaan. Het risico is wel dat u even moet wachten voordat u aan de beurt bent.

Blijven de openingstijden hetzelfde als voorheen?
Ja, de openingstijden blijven hetzelfde. U vindt de openingstijden op www.defryskemarren.nl/openingstijden .

Wanneer kan ik terecht?
We streven ernaar dat u binnen 3 werkdagen een afspraak kunt plannen. U kunt tot 3 weken vooruit uw afspraak digitaal inplannen.

Mijn paspoort, identiteitskaart of rijbewijs verloopt op korte termijn en ik kan niet meteen een afspraak inplannen?
Wanneer er sprake is van een spoedsituatie kunt u contact opnemen met burgerzaken via telefoonnummer 14 05 14.

Wij zullen de situatie beoordelen en als het nodig is op korte termijn een afspraak voor u maken. U kunt ook naar de extra balie gaan. Het risico is wel dat u even moet wachten voordat u aan de beurt bent.