E-dienst Mijn inkomen

Krijgt u een (bijzondere) bijstandsuitkering van gemeente De Fryske Maren? Dan kunt u met mijn inkomenonline gegevens over uw uitkering bekijken en informatie doorgeven?

Om uw gegevens te bekijken, moet u altijd inloggen met DigiD. Bekijk een uitleg over DigiD. Nog geen DigiD? U kunt eenvoudig DigiD aanvragen. Voor vragen over DigiD kunt u ook contact opnemen met bibliotheken Mar en Fean.

Gegevens inzien en aanvullen

Mijn Inkomen is een digitale omgeving voor mensen met een uitkering en/of bijzondere bijstand.
Hier kunt u het volgende regelen:

  • Uw persoonlijke gegevens bekijken en wijzigen;
  • Jaaropgaven en uitkeringsspecificaties bekijken;
  • Uw opgebouwde vakantiegeld bekijken;
  • Betalingen bekijken;
  • Verblijf in buitenland doorgeven;
  • Veranderingen in uw situatie doorgeven;
  • Inkomstenverklaringen en salarisstroken doorgeven;
  • Uw gegevens tot zes jaar terug bekijken.

Hoe werkt het?

In de animatie wordt uitgelegd hoe u gegevens kunt inzien en aanvullen.

Inkomsten doorgeven

Heeft u een uitkering, maar ook inkomsten uit werk? En bent u door de gemeente benaderd om uw inkomsten via ‘mijn inkomen’ door te geven? Geef uw inkomsten dan elke maand door via ‘mijn inkomen’. Bent u nog niet benaderd door de gemeente? Lever de inkomstenverklaringen dan op dezelfde manier in als nu.

Vragen of hulp nodig?

Heeft u vragen of hulp nodig bij ‘mijn inkomen’? Bekijk dan eerst de veelgestelde vragen. Komt u er niet uit? Bel dan naar telefoonnummer 14 05 14 of stuur een mail naar administratie@defryskemarren.nl.



Wat kan ik met Mijn Inkomen doen?

Via de applicatie Mijn Inkomen kunt u:

  • Uw uitkeringsspecificatie inzien en afdrukken
  • Uw jaaropgave inzien en afdrukken
  • Maandelijks inkomsten doorgeven via de inkomstenverklaring
  • Overige wijzigingen doorgeven
  • Bewijsstukken, zoals salarisspecificaties uploaden

Wie is verplicht wijzigingen door te geven?

Iedereen die een bijstandsuitkering ontvangt is verplicht wijzigingen, die van invloed kunnen zijn op het recht op bijstand, door te geven. Bent u gehuwd of samenwonend, dan bent u beiden verplicht wijzigingen door te geven.

Wanneer moet ik andere wijzigingen doorgeven?

Ook als er andere wijzigingen zijn, dient u deze door te geven via Mijn Inkomen. Het gaat om wijzigingen die van invloed kunnen zijn op uw recht op een bijstandsuitkering. Als u twijfelt of u een wijziging door moet geven, neemt u contact op met uw contactpersoon bij de gemeente. Een verandering moet u op tijd doorgeven. In elk geval binnen een week.

Voorbeelden van wijzigingen zijn:

  • U heeft een (nieuwe) baan gevonden
  • U gaat pensioen ontvangen
  • U ontvangt een erfenis
  • U ontvangt een belastingteruggave van de belastingdienst (niet zorg-, of huurtoeslag)
  • U koopt of verkoopt een auto, motor, scooter of een ander voertuig
  • U gaat verhuizen
  • U gaat in detentie
  • U wordt opgenomen in een (verpleeg)inrichting
  • De samenstelling van uw gezin verandert
  • U gaat samenwonen
  • U gaat scheiden
  • Uw inwonende meerderjarige kinderen boven de 27 jaar beginnen of stoppen met een studie.

Hoe weet ik zeker dat mijn wijzigingen of loonstrook binnengekomen zijn?

U krijgt een bevestigingsmail als uw wijziging verstuurd is. Het is daarom belangrijk dat uw e-mailadres in Mijn Inkomen juist is.

Krijgt u geen bevestigingsmail? Kijk dan in het mapje ‘Ongewenste mail’ of ‘Spam’ in uw e-mailbox, of het bericht daarin terecht is gekomen. Als dat niet zo is, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 05 14.

Wat zijn de gevolgen als ik een wijziging te laat doorgeef?

De gemeente moet op tijd kunnen beoordelen of u recht heeft op een uitkering en hoe hoog die uitkering is. Daarom moet u veranderingen in uw persoonlijke situatie zo snel mogelijk doorgeven. Doet u dit niet, dan ontvangt u misschien uw uitkering te laat of een te hoge uitkering, die u dan later weer terug moet betalen.

Wanneer kan ik mijn inkomensverklaring invullen

Zodra de inkomensverklaring in Mijn inkomen ingevuld kan worden, krijgt u daarvan bericht per e-mail. Ook ziet u dit terug op uw persoonlijke pagina van Mijn Inkomen. Vanaf dat moment kunt u uw periodieke verklaring invullen.

Wanneer moet mijn inkomensverklaring bij de gemeente worden ingeleverd?

Zodra uw inkomensverklaring is aangemaakt, ontvangt u een e-mailbericht waarin staat op welke datum deze bij de gemeente ingeleverd moet zijn. De inleverdatum kunt u ook terugvinden in het hoofdscherm van Mijn inkomen.

Vult u de inkomensverklaring op tijd in; dan wordt uw uitkering aan het einde van de maand uitbetaald. Als uw verklaring niet op tijd is ingevuld, kan dit tot het gevolg hebben dat uw uitkering later wordt uitbetaald.

Kan ik maandelijks herinnerd worden aan het invullen van de inkomensverklaring?

U krijgt via Mijn inkomen iedere maand een e-mail dat uw inkomensverklaring klaar staat.