Rekenkamer
Het instellen van een rekenkamer is binnen gemeenten een wettelijke plicht. De Rekenkamer De Fryske Marren doet onafhankelijk onderzoek naar gemeentelijk beleid en bepaalt zelfstandig de onderzoeksonderwerpen en formuleert ook zelfstandig de onderzoeksvra(a)g(en). De onderzoeken van de rekenkamer zijn vooral bedoeld om de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid en de gemeentelijke taken te beoordelen, om daarmee een bijdrage te leveren aan de controlerende rol van de raad.
Suggesties voor het doen van onderzoek
Als u een onderwerp denkt te hebben dat onderzocht zou kunnen worden door de rekenkamer dan kunt u een bericht, met argumenten waarom een dergelijk onderzoek relevant is, naar de secretaris van de rekenkamer De Fryske Marren sturen. Het moet dan gaan om gemeentelijke taken en de uitvoering daarvan.
Alle onderwerpen voor mogelijke onderzoeken door de rekenkamer verzameld. De rekenkamer bepaalt steeds gedurende het jaar welke onderwerpen onderzocht gaan worden. Dit gebeurt aan de hand van selectiecriteria zoals: het maatschappelijk belang, het financieel belang of de risico’s dan wel twijfels over de beleidsuitvoering.
Contact met de rekenkamer
Het contact met de rekenkamer gaat via de secretaris, mevrouw J. Hofman via j.hofman@defryskemarren.nl of Rekenkamer De Fryske Marren, t.a.v. mevrouw J. Hofman, Postbus 101, 8500 AC Joure.
Onderzoeken
Hieronder vindt u de onderzoeken van de Rekenkamer.
Leden van de rekenkamer
In De Fryske Marren bestaat de rekenkamer uit 3 leden.
Dit doet de Rekenkamer
Het werk van de gemeente wordt steeds belangrijker. Het gaat over veel geld en het raakt steeds meer verbonden met het werk van andere overheden en organisaties. Dat kan allerlei vragen oproepen. De gemeenteraad kan veel informatie krijgen van het college van B&W en ambtenaren. Daarnaast is een onafhankelijke blik nodig. De Rekenkamer heeft die. Zij beslist zelf welk onderzoek zij doet en doet ook onderzoek op verzoek van de gemeenteraad of fractieleden. Bekijk de onderstaande infographic voor meer informatie over de werkzaamheden van de Rekenkamer.
- Welke ontwikkelingen komen op de gemeente af?
- Doen burgemeester en wethouders de goede dingen en doen zij die goed?
- Aan welke knoppen kan de gemeenteraad draaien?
- Wat heeft het gekost en heeft het voldoende opgeleverd?
- Zijn er alternatieven? Met welke kansen en risico’s?
Dit doen we
De Rekenkamer voert onafhankelijkk onderzoek uit of de gemeente haar taken goed en rechtmatig uitvoert en het geld
goed besteedt. Op die manier ondersteunt de Rekenkamer de gemeenteraad.
Hier letten we op
Doeltreffend: is het gewenste effect behaald?
Doelmatig: is het tegen zo laag mogelijke kosten?
Rechtmatig: is het volgens de wetten en regels?
Onafhankelijk
Het onderzoek van de Rekenkamer helpt de gemeenteraad in zijn kaderstellende en controlerende rol, juist doordat het neutraal en niet politiek gekleurd is.
Hoe we werken
De Rekenkamer doet objectief onderzoek en adviseert daarmee de gemeenteraad, het college van B&W en de gemeentelijke samenleving. De Rekenkamer kan ook onderzoek doen naar politiek gevoelige onderwerpen. In het algemeen gaan we hierbij als volgt te werk.
- Periodiek overleg over onderzoeksagenda. Voorstellen zijn welkom.
- Rekenkamer kiest zelf onderwerp en onderzoeksopzet.
- We doen het onderzoek zelf, of begeleiden extern bureau bij uitvoering.
- Na startgesprek met de ambtelijk organisatie wordt het onderzoek uitgevoerd.
- Wij presenteren de resultaten en de aanbevelingen aan de gemeenteraad.
- De gemeenteraad beslist over het overnemen van onze aanbevelingen.
Neem gerust contact op
Voor meer info over wie we zijn, wat we voor u kunnen
betekenen en hoe u ons kunt bereiken, zie onze website:
www.rekenkamers.nl. Of mail ons: info@rekenkamers.nl
Een productie van Vereniging van Rekenkamers